Sunday, August 26, 2007

شفت عقرب الساعات على 9


فى بادره من نوعها و التى تعطى مؤشر عالى على ارتفاع سعر الجنيه فى السوق العالميه
هو انى صحيت النهارده الساعه 9 الصبح
معجز تعطى نظره امل لخروج امريكا من العراق ،
و ده بعد تقريبا اكتر من اربع شهور مشفتش عقرب الساعات على 9 او حتى 12
من بعد ما اخت الاجازه
و لاول مره محتاجتش القوه العسكريه الى بتصحينى كل مره ،
قمت و اخت ما يدعى بشاور و بعدين الفطار
الوجبه الى بقالى سنه مشفتهاش
بعد ما كانت بصحى على وجبه العشا على طول
و بعد كده فتحت التلفاز
تلك الجهاز الى مش بستعمله الا فى الاعياد
و ده بعد ما اخترعو الكمبيوتر
شيكت على قنوات الدش كلها
و قولت اشوف اولادنا فى التلفزيون المصرى اخبرهم ايه
و معانا القناه التانيه و فليم عربى قدييييييييييييم
قعدت اتفرج عليه و حاسس انى بعد كده هنزل اجيب الجرنال
و طبق الفول من عند الواد دقدق،
خلص الفليم
شعور بالفراغ قمت رايح مصحى البيت كله
هع هع هع هع
انا بلطجى
كله قام طبعا
و اولهم ابويا الى قام على النبره المعتاده
انت لسه صاحى خليك لما الزفت ده يخرب عقلك
قصده على الكمبيوتر
ضربو الاعور على عينه يا عم الحج
بداء اذان الجمعه
ونزلت و كانت اول مره اشوف الشمس و الدنيا منوره كده
و رحت على الجامع على طول
و الى كانت اول مره اكسر فيها العاده و اغير الجامع الى بصلى فيه
و اول ما دخلت و كانت اول مره اشوف فيها الشيخ و هو بيقول الخطبه
كنت عايز احضنه و ابوسه
انت فين يا راجل من زمااان
خلصت الصلاه و شعور بالظقطاطه بانى عملت ده كله و لسه الساعه 2الضهر
و رجعت مع اصحابى الى منهم جرى على البيت عشان الحر
ها يا حلاوه
و رجعت البيت و اول مره اتابع الحركه فى البيت و الشارع بعد الصلاه
لانى كنت ديما برجع على السرير اكمل نوم على طول
دا اذا صحيت اصلا
لانى اتبرمجت على الصحيان الساعه 7،8 بليل
و تقوم بقى من النوم حاسس بفجوه زمانيه
بينك و بين الناس الى صحايه دى
تحس انك عبيط و مش فاهم حاجه
انما الصحيان بدرى طلع نعمه و الى يكره يقع فى الترعه
و انتها يومى الساعه 12
و حاسس انى كنت مطبق تلات ايام ورا بعض
خلاص مفيش احلى من الصحيان بدرى
مفيش سهر بعد خمسه الفجر
او سته.. يعنى
عشان ننام بدرى و تحس باليوم من اوله و تستمتع بيه
ولا ايــــــــــــــــــــــــــــه
يا حج كامل

16 comments:

3ashe2elro7 said...

اللى انت عملته ده خلى ف أمل اننا ناخد كاس العالم

ههههههههههه


بكره يتكتب عليك تقوم م الساعه 6 مش
9

sakayar said...

مالك ومال الحاج كااامل يا زبااااال
بس جمييييلة أوي ...سيبك م الواد السوادوي اللي فوق ... طالما لسه متكتبش عليك تقوم من 6 يبقى خليك زي ما انت
وابقى قابلني ان فلحت
قلتلي النقطة اللي فوق اللام دي إيه؟؟؟

MaMaDo said...

مسيو عاشق الروح

انا اصدق ان انا ممكن اصحى الساعه 6
ولا اصدق اننا ممكن ناخد كاس العالم


ولا ايه
و ابقى انام النهارده برحتى و لما يجيى بكره ربك يحلها و ابقى اصحى
مش اصدقك 6 المغرب

MaMaDo said...

سكايار

ولا اعرف يا باشا
انا بسمع الناس بتقوله
و انا رايح اجيب العيش قولت اقوله انا كمان
هو يخص سياتك يا طاغيه
لحسن تولع فيها زى الواد الصوغير الى انت ولعت فيه



و من امتى و انا فلحت

و بعدين النفطه دى عشان الحسد
الى يجيى يحسد كده يجى يقول الاسم و بعد كده النقطه
يجيله نقطه

;)

dr_mero said...

طيب كويس انك اخدت البادرة دى
لوحدك.. ده انجاز فى حد ذاته
ولازم نرفع لك القبعة
مش سخرية والله..بس انا عندى نفس
المشكلة.. ولحد دلوقتى مش عارفة احلها
ملحوظة:عليك تاج ولازم تعمله

كائن نورانى said...

ازيك يا مامادو

انت بتكلم فى مشكلة تخص جميع فئات الشعب المصرى من الشباب عاطلين وشغالين

بيذاكرو بيصيعو

مدونين وفاضيين

بجد احنا بنحرق يومنا بالصحيان متاخر


انا كمان جربت الموضوع دا

وبجد نعمه احنا محرومين منها

بس تقول لمين

ال....هيفضل طول عمره...

ماعلينا

الحاجه مش قالت لك انى حلمت لك حلم

خلى بالك منك يا استاذى

ربنا يسترها معانا

وراجع نفسك مع ربنا عامل ايه؟

اللهم بلغت اللهم فاشهد

يلا سلاموتو

MaMaDo said...

ميرو

يا ولكم

ما انا عارف الى مفرحنى انى اخت بادره كل شباب جيلى و غيره كمان مش قادر يحلها

و ده فى حد زاته معجزه
و المعجزه مش بتتكرر تانى عشان كده انا بقالى كام يوم بعدها بصحى على المغرب
ههههههههههه


التاج انشاء الله هجاوب عليه قريب
:)

MaMaDo said...

كائن نورانى

ايه ده دا احنا ربنا راضى عنا بقى

ازيك يا عم النورانى
و اخبار المذاكره ايه

طبعا يا فندم ديما المبادره منى انا الاول و احنا اى حد ولا ايه


مش بقول ان ربنا راضى عنا

انى طلعت فى حلم لسياتك

هممممم
واضح انه كان حلم يفضح

لكن ما علينا و الله انا بحاول اصلح نفسى اهو
و ربنا يكرم الكل

وصلت الرساله
بس انا بحب التفاصيل
ها ها ها

قريبا بقى

يلا سلاااااااااااام

simply me said...

صباح الخير باليل

ليه يابنى بتعمل فى نفسك كده من دلوقتى لسه فاضل اسبوعين
واهو رمضان جاى والواحد مابيبقاش لاقى وقت عشان حتى يفكر فى النوم

Anonymous said...

ايه ده فكرتني بالأيام الخوالي يا مامادو

إلا قولي يا واد يا فرع
تعمل ايه ف واحده بتحب الفجر والشروق والنهار المبكر كده زيك
وف نفس الوقت بتحب السهر مووت ؟

لو ينفع ماأنامش خالص يبقى نعمة وربنا

عشان كده أنا بكره النوم جدا
8 .. 9 ساعات ضايعين كل يوم
ولما تكون تعبان أو عيان ممكن يدخلوا ف 12

مش ممكن نعمل فيهم بلاوي دول ؟
ده أنا أخترع الذره فيهم

سيبك من باقيت اليوم
ما تقوليش اخترعي الذره ف الباقي لأنه له اختراعاته الخاصه بيه

وأنا مبحبش حاجه تيجي على حساب حاجه آه

مبروك عليك الصحيان بدري
ربنا يكتر من منبهاتك :)

Abeer said...

ههههههههه

انا لسة موصلتش للمرحلة ديه
دنا بقالي كام يوم بصحى 11 وببقى فرحانة اوي
ومش بلاقي حاجة اعملها غير اني امسك التليفون واصحي العيال اللي نايمة ونعدد نرغي
وبعدين اتعب واكمل نوم
:D
لا بجد الصحيان بدري نعمة
والنوم بدري نعمتين .. بالزات في الدراسة
:D

D◎◎dy §okara said...

تصدق والله نفس النظام بتاعك دا ونفس الكلام كنت انا ماشيه عليه تمام وكنت مقومش من ع النت الا سته او سبعه الصبح واقوم تانى يوم بليل ماشيه بالشقلوب ههههه لكن جيت فتره قولت اجرب كده صحيت الساعه تمانيه وكان يوم طويل وممل وقولت انا ايه الى خلانى اصحى بدرى لان كنت اكنى فعلا مطبقه ميت يوم ههههههه ودلوقتى اقصايا اسهر لساعه 2 بليل عجبى هههه وبقوم بدرى بردو خلاص اتبرمجت اقوم بدرى ع الساعه تمانيه كده بس تصدق فى الاول احسن بلا ارف هههههه وبردو بيزعقولى عشان بعد ع النت ليل نهار بصره يعنى هههههههه تحياتى لك

MaMaDo said...

بندقه

صباح النور بالنهار

دا كان غطب عنى انى اصحى بدرى كده

و على رايك رمضان جى و معاه الدرسه

مش هنعرف نغمض عنينا

MaMaDo said...

ما انا فكرت اجمع التنين مع بعض
لكن ايه بقى مين يقدر يجمع الشروق و السهر

و طبعا بقيت اصحى 12 تانى يوم

صعبه اوى التجميعه دى

و انا كمان بحب انى مجبش حاجه على حساب حاجه

يعنى الشيبسى حسابه ميجيش على حساب الكولا

MaMaDo said...

عبير


انا كده برده ملقتش حاجه اعملها صحيت الى فى البيت و بعد كده لما رجعت من الصلاه مش لاقى حاجه اعملها بس معرفتش انام عشان انا بقى المواطن المطحون بتاع البيت و لازم اعمل المشاوير

MaMaDo said...

dooy

انتى تقريبا قولتى كل حاجه عنى

نفس الى انا كنت بعمله بالظبط

نورتينى و ابقى تعالى تانى
هــــا
:)