Wednesday, May 2, 2007

المواطن المطحون


; صحيت النهارده الصبح على صوت المنادى الى نادا فى البيت كله اوضه اوضه ان ملك البلاد امر
بتفويض السلطات المنزليه الى اختنا المصون ..و فوض لى الامور الخارجيه و المراقيه المنزليه اثنا عدم
تواجده فى المنزل......و قد ختم المنادى بنزول الاحكام العرفيه فى البيت وذلك بسبب سفر أمى و أختى
الكبيره......صحيت و ظبط نفسى لبست البدله الميرى و روحت على اوضه ابويا وأ قسمت اليمين ...أقسم
بالله العظيم انا احافظ على البيت نظيفا و سلامه اغراض و عدم التاخر بره البيت و انى ابدء مذكره....ايه
ده احنا متفقناش على
اخرص وكمل القسم
انتو اختو عليا اوى الدكتور بيقولى اخرص فى البوست الى فات و انت تقولى اخرص الوقتى ...طب راعى
شكلى قدام الناس الى دخلت تقراء البوست
حاضر..حاضرهكمل...و اقوم من على الكمبيوتر....كمان..خلاص....الله ..الوطن...و مع السلامو عليكو
خرجت من الاوضه و بوزى ملوى طبعا ....ام منادم عليا ..ايوه يا بابا...خد وفد معاك وسافر
على السوق العربيه الشقيق و اشترى الخضار....لاو الله ...طبعا كتمت فى نفسى و نزلت و انا ماشى طبعا
دورت الى حصل فى دماغى ....الراجل ده شكله بيضحك عليا..فين و فين ..تاكد انى الوقتى امثل فى
البيت المواطن المطحون و انا محبش اكون كده
و بما ان مفيش الا انا بس الى فى البيت الى مطحون ...يبقى مش لازم اسكت انا لازم انتقم انا عايز
اعيش...ال اذاكر ال..و اقوم من على الكمبيوتر كمان...دى هاصت..بما اننا نعيش حياه ديمقرطيه فنعمل
بيها الاول
..
جيه تانى يوم و قمت بدرى و رحت جبت حاجه البيت و دخلت ماى روم.......ساعه اتنين... قمت لابس
البدله الميرى
ورحت له قاعه الموتمرات عرفنها ...الى هى الاوضه بتعته...ما علينا.....وقولتلو
بما انى اشكل نص الشعب فى البيت ده الوقتى من حقى انى اخد حقوقى
و لو محصلش انت هتخلينى اعمل زى ما الشعب عمل زمان
و استعين بامريكا و لو امريكا جت مش هتخلى فى البيت بيت؟!دا مش هتخلى فى الشارع اشايه
_..انت بتحدانى يا ولد_هيقلب على عماد حمدى اهو
لا بس انا لى مطالب و لقد خلقانا الله احرار ...و لم يخلقنا ..هتــشى ..الحمد لله
و زى ما انتو عرفين ردع عليا الرد اللى مفيش غيره
لا
و بعدين فى الراجل ده...بس هو مفيش الى المظاهرات
و روح جايب يافطه كبيره و كاتب عليها سعد سعد يحيى و سعد...الا مين يحيى ده!!؟
و قدام الباب بتاع الاوضه
صبح و اغسل و شك سعد مش هيغشك
مش هنسلم مش هنبيع مش هنوافق على البيقولو عليه ده
فتح الباب..اوووه يبقى خاف و هيسلم..
.بصلى اوى.
.دى كانت اخر حاجه شوفتها قبل ما أفوق من الغيبوبه
يووووو
انا مخنوق على الاخر .... دخلت ماى روم تانى
بس مفيش الا كده....
دخلت الاوضه الحربيه و رحت جايب كام قنبله...
ولفتهم على وسطى و لبس الجاكت عليهم و طلعت الفتيل من الجاكت على شكل فتله
و رحتله و قولتله.....شد الفتله دى من الجاكت لو سمحت يا بابا
,,,,,
و انا لله و انا اليه راجعون
..............................
و دى كانت النهايته لما فكر فى وضعه السياسى داخل البيت
و اكتشف انه المواطن المطحون

the end