Saturday, September 22, 2007

أشاره وسط البلد


وصل عم عبده قدام اشارة مرور وسط البلد عشان ياخد الورديه بتاعته
و الى لقى عدد كيبر من رجال الشرطه هناك و لما سال محمد الى كان ماسك الورديه قبله
قاله دا يعم موكب الريس هيعدى من هنا فبيأمنو المكان و كده و بيفضو الطريق
ضحك عم عبده يفضو الشارع ده لايمكن طبعا دا نص البلد هنا و النص التانى فى شارع رمسيس
يا عم و انا مالى انشا الله ما فضو انا مروح
ختم بيها محمد و هو بشيل حاجته و ماشى
بدا عم عبده فى تنظيم الاشاره و حولو يقفلو الطريق و يفتحو طريق تانى
و لكن كان فى عربيات قليله بتعدى من الشارع ده عشان الزحمه
و بدا الموكب يتحرك فعلا
و على اول الطريق دخل عطيه سواق المكيروباص فى العريبه الى قدامه عشان السرعه الكبيره الى كان ماشى بيها لما استعجله الضابط ,وقاله وسع الطريق يا بن.... انت و هو
و بكده قفل عطيه بالميكروباص و العربيه الى خبط فيها الطريق خالص
و من واره قفل العربيات الطريق و فضل الموكب فى النص محبوس
بين العربيات و اتحركت الشرطه و الاسعاف عشان تشيل الناس والجثث
عشان الموكب يعدى بسرعه ولكن كل ده خد اكتر من نص ساعه
و بداها الشعب فى السؤال عن الى بيحصل و بعد كده الحورات الفرعيه
الى وسعت و بقت جماعيه بين افراد الشعب الى التحم كله بعيد عن السياسه فى قضيه واحده
و هى ان الخيار غلى النهارده خمسين قرش عن امبارح ولكن الخيار ادى فرصه للشعب انه يوصل
للرأس المدبره و هى الحكومه و من بعدها الريس و الى خلاهم فى محاولها
مهمشه انهم يحدفو اسئله للريس من غير ما حد ياخد باله لا يروحو فى حديد
و الى كان معظمها
انت ليه بتعمل فيا كده ... انت مش حاسس بالى احنا فيه
و من كتر حرقت الشعب و غضبه عليه و على الى بيعمله فيهم علا صوتهم
ووصل الكلام للريس فى العربيه الى اشتغلت عنده انماط الذكاء و محاولات كسب الظروف لصفه
طلع من العربيه و طبعا حوليه الحراسه و رفع ايده للشعب و الابتسامه الخبيثه و بدا يتكلم بصوت عالى

اولا انا معملتش حاجه تضر الشعب كل الى بيحصل ده خارج عن ارادتى دى سياسه حكومه اه انا الى بتحكم فيها ولكن مش بصفه مؤثر
فى كتير من المؤامرات الى انا بكون ضحيتها زيكو و انا مش هعمل حاجه لواحدى كلهم
بيحولو يسيطر على كل حاجه
انتو فكرين انى عايش فى امان لا انا كل يوم بنام و عارف انى مش صاحى تانى
عشان عارف ان فى حد منهم هيدخل يقتلنى
انا غلبان زيكو بالظبط بس هى البدله دى و المركز الى لازم اكون قده الى عاملين فيا كده
انا بحاول أخلينا كويسين بس هعمل ايه لواحدى و كلهم عيزين يخربوها
لما يكونو هما عيزين ينهبوكو و انتو فكرين ان انا الى بعمل كده و هما السبب طبعا فى الفكره دى
تفتكر ليه يعنى بيعصوكو عليا و انقلاب عليا مش عشان انا بحاربهم
بس بحاربهم لوحدى و اكيد مش هعمل حاجه لانى لواحدى بس طول ما انا بتنفس مش هسيبهم يبوظو برحتهم

..
و انتها الكلام لما واحد من حراسه فتح باب العربيه و ركب الريس و مشى الموكب و معاه هتاف الشعب
تسقط الحكومه يحيا الزعيم يحيا الرئيس
يعيش القائد يعيش يعيش

19 comments:

queen of girls said...

ههههههههههههههههههههههه
أنا أول كومنت
ايه الكلاااااااااام ده
وعملتها وعملتها وبقيت أول كومنت عند حد وأنت لا والله هى نوايا تطبق باليومين بالتلاته مش هتفرق
واسال أهل الخبره عاشق وسكايار واتعلم منهم
اما بقه عن البوست ماشاءالله فأنت كل يوم بوست جديد مابلحقش أعمل كومنت على البوست الفديم
بس نفسى أعرف أنت ليه علطول بتدافع عن الريس وكأنه أبوك
هو مديك بورشم ولا ايه بس الحمد لله ان المره دى صوتنا وصله
ياترى بقه هيعمل حاجه
سلاااااااااام يابرنس

dr_mero said...

انا وطنى..وطنى.. وبطنطن
واتباهى.. بحبك .. يا وطنطن
ايه يا عمنا الانتماء اللى انت فيه ده..سيب لنا حبة طيب
انت حزب وطنى ولا ايه؟؟

Anonymous said...

nice work mr mamado have a nice day
h3h3h3h
eh elhbal da
3mltha mn 3'eery ya ndl
w7shtne kteeeeer
bs gamda gamda
ashofkm 3la 5eeeeer

Abdelrahman Ellithy said...

السلام عليكم
برجاء زيارتي ووضع اللينك عندكم :

جوجل ادسنس, ,روتنانا سينما , تحسين ترتيب الكسا , تطوير المدونات, نجوم اف ام

نكت , صور ولقطات كوميدية , شعر محمد نجم , انا اشك اذن انا دبوس

أحمد سلامــة said...

يااااااااه
ايه الاشارة واسعة الافق دي
ريس مين يا عم بس اللي يطلع يكلم الشعب في وسط البلد
وسعت من عم عبده قوي دي

صاحب البوابــة said...

مدونة جميلة للغاية

سعدت بإكتشافها

تحياتي

emy said...

البوست جامد جداااااااااااااااا
وبجد نبهنى لحاجة مش كنت واخدة بالى منها ان الريس غلبان زيينا
:)

hoda omran said...

يسقط الريس
ها
:)
تسقط الحكومة
ها
:)
ولو حكمت يسقط الشعب السلبى العبيط
ها
:)

Eman Eltaher said...

هههههههههههههه
خيار ايه ؟؟؟؟
و غلى كمان خمسين قرش ؟؟؟؟

ده انا مش عايشة ف البلد بقى

ايه علاقة الخيار بحسنى .. بالشعب ... بكل البوست ؟؟؟؟
ههههههههههههههه
انت تحفة

احم احم
كلنا بنحب الريس طبعاااااااا

هات بقى الربع جنيه و انا اسكت

MaMaDo said...

queen

مبروك مبروك على اول كو منت و بعدين هو فى حد يقدر يعمل كومنت قبل الملكه
الفرخه كلت بيضها ولا ايه

انا مش بدافع عنه مع انى مؤايده
بس فكره البوست على الشعب العبيط الى اى حد بكلمتين ممكن يضحك عليه

MaMaDo said...

مييييييرو

وطنى دا انا غلبان ولا اشارك فى الحياه السياسيه
انا بحب مصر و بكره اسرائيل و ايييييييييه


انتماء طبعا بلدى يا عم الحج
ههههههههه

MaMaDo said...

sakayar

oh!my god sakayar !!!
you too have good week end

وحششششنى اوى اخبارك ايه
و انت كمان انشاء الله نتجمع على خير

MaMaDo said...

ellithy

و عليكم السلام حاضر من عينى انشاء الله هزورك

MaMaDo said...

احمد سلامه
هو الريس و غيره كتير من الكبار بيعملوها مش لازم فى زحمه وسط البلد انما فى حتت ناتيه
عم عبده مش يهمه انها تسع منه قد ما يهمه ان المضمون يوصل

نورتنى يا باشا

MaMaDo said...

صاحب البوابه

شكرا على كلام ده و نورتنى اوى
:)

MaMaDo said...

emy

طبعا هو احنا بنهزر لازم يكون جامد مش انا الى كاتبه
ههههههههههههههه

هو مش غلبان اوى انما طيب مش اوى برده

نورتنى و ابقى تعالى تانى ها

MaMaDo said...

همسااااات

ياااا فينك من زماان

على رايك يسقط الشعب السلبى العبيط
اهو انا كنت مستنى الكلمه دى

سلاااام

MaMaDo said...

mohamed

من عينى انا على فكره دخلت و شفتها بجد جميله اوى

ربنا معاكو

MaMaDo said...

ايمان الطاهر


و بعدين بقى انتى هتزلينى بالربع جنيه ده
امال لو مكنش مخروم قبى كنتى عملتى فيا ايه
هههههههه

ماله الخيار حد يقدر يستغنا عنه زى انكل حسنى كده

كل دى روابط جزريه و مؤشرات فزيقيه تمثل خطوات المحور حول محور الارتكاز
محور الارتكاز دا بقى
يعنى قبل رمسيس بشويه كده انتى بس اركبى السادات و غير الاتجاه التانى
قبل الفطار تلات مرات
ههههههههههههههههههههههههههههه

دا عبيط دا ولا ايه

تخاريف صيام بقى
ههههه
سلام