Monday, September 10, 2007

كان زماان

فى وسط حالة الملل الى الواحد بيعصرها الواقتى فى فترة الاجازه
قعدت افكر فى اجازات زمااان
لما الواحد مكنش ملاحق على الخروجات ولا اللعب و الفسح
ايام ولا لما كانت الاولى والتانيه هما الى مسيطرين على التليفزيون كله و مكنش فى دش فى مصر الا فى القصر الجمهورى و كان 40 قناه بس مش 1000
فتلاقى الشعب بكل مستوياته و فئاته يصحى الصبح على 12
عشان يلاحق فليم الاولى بتاع الساعه واحد
و بعد كده بنزل يخرج ف لو كان هيروح النادى او هيعمل شوبنج
او هيلم العيال و يروحو الساحه الشعبيه
عشان بلاعبو كوره و البنانيت يلبعو قدام البيت، لحد ما بيرجعور
عشان الكل يلحق مسلسل الساعه 7 على التانيه و الى كان بيجي بعده مسلسل 8على الاولى
و يجيى بعده وقت الخروج و يروح الواحد عشان يكلم صحبه على الفون يلاقى اخته بتتكلم فيه
و لما تخلص يجى يكلم صحبه يلاقى التلفون بتاعه مشغول اكيد اخته كمان بتتكلم فينزل يفوت على صحبهم التالت و يعدو عليه يلاقوه فى مشوار و لما يرجع و يخرجو يلاقو الساعه بقت 12 و يدوبك خمس دقايق و فليم التانيه الاجنبى هيجى و كله يجرى على بيته تقعد العيله كلها بعد الفليم تستنا المسرحيه الى على الاولى عشان النهارده الخميس فى مسرحيه جديده على الاولى بعدها الحق انام عشان فليم الساعه واحده بتاع الاولى
وده طبعا مش بيحصل الوقتى خالص لان الدش حل كل المشكلات دى
ف مش مهم انك تستنا الفليم الوقتى ممكن تشوفه بعدين و كمان الموبايل
زماان كنا بنقعد اكتر من ساعتين على ما نتجمع كلنا الوقتى برنة موبايل كله يكون موجود
دا غير ما يسمى بالكمبيوتر الى دخل علينا و معاه الانترنت الى سحب فئه كبيره من الناس و معدتش بتخرج و قاعده عليه و خلاص
كل الانفتاح و الثوره التكنولوجيه الى حصلت فى فتره قريبه من بعضها هى الى خلقت فكره الملل الى احنا فيه ده ومعاها العولمه و السرعه الى احنا بنعشها الوقتى
و الى بتلاقيها فى كل حاجه حتى الاكل زماان كان كلنا نتلم فى اكله واحده انما الوقتى و فكره التيك اوى الى عملت خلل فى التركيبه الاسريه على الغدا
و اسباب و احداث تانيه كتير اوى حصلت مع الثوره دى

بس هو التاثر بالعمولمه و الثوره الفكريه دى لازم يحصل لنا
يعنى مش نسبها بقى عشان نفضل زى زماان بنقضى حياتنا سعيده و من غير ملل
لا هو الترشيد و حسن استخدام تلك الموارد المتفجره لاحسن تفرقع فينا و يبقى يومكو مهبب
بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــس

23 comments:

Eman Eltaher said...

ههههههههههههههههه

انت عايز الزمان يرجع كمان

لو مقابل شوكولاتة ماشى

ايه يا عم مامادو ؟؟؟ احنا ف ثورة تكنولوجية
موبايل و دش و عريبة بالروموت كنترول وحاجات كتييييييييييييير

عايزنا نسيب كل ده
و نرجع لزمان
قووووووووووول للزمان ارجع يا زمااااااااااااااان

الحمد لله انها جات على قد كده
الا هما زمان كانوا بيستنوا حفلات ام كلثوم كل يوم خميس
دلوقتى مش ملاحقين يسمعوا لمين و لا لمين

ربنا يعافينا من الزمن ده

مبتزونيش غير لما ازور مدونتك
تقضية واجب يعنى !!!!!!!!!!!! ماشى يا عم مامادو

انا بقى مش هزور مدونتك تانى غير لما تدينى الربع جنيه المخروم اللى عليك

الخيط الرفيع said...

بس
انت خليت فيها بس
زمان كنا صغيرين
زمان كنا وكنا
كنا بنضحك بسرعه كنا باي حاجه صغيره نبسط
كان في حاجات وحشه كتير بردوا كان في مدرسه من 5 الفجر لحد 4ونص العصر واجبات وشهادة كل اخر شهر فسحه ربع ساعه لعب والتانيه نص ساعه بس كلها بتروح صلاة ضهر اقولهم نصلي اول خمس دقايق ونكمل لعب الفسحة الاولي ودول ابدا


احكي ايه ولا ايه

الزتونه
كل مرحله وفيها اللي فيها
من ابيض واسود لكن مش رماديي

شكرا علي الإخوه
وشكرا انك بتلحقنا في الازمات
بجد تشكرات من جميع افراد بيتنا

simply me said...

ياريت نفضل عيال صغيره
كان الواحد مبسوط ومش شايل هم اى حاجه

Crazy Nemo said...

بص انا هقولك على حاجه انا معاك ان العولمه طبعا اثرت فينا كتيير وغيرتنا 180 درجه
بس انا عايزه اقولك على حاجه انت ليه طوول الوقت بتقول ان مفيش غير كمبيوتر السن ده المفروض هو اكتر سن ف حياتنا نتفسح فى تخرج مع اصحابك تروح السينما تنزل تلعب كوره ان شالله حتى تشد ف شعر اخواتك ولازم تلعب رياضه كتر قعادك على الكمبيوتر ده اكيد يعنى خلاك طخين وده اللى حصل لاخويا
يعنى احنا لازم نكسر الملل ده ونحاول نجدد

انا اقصد يعنى صحيح احنا اتغيرنا كتيير بس مش معنى كده ان احنا نقعد ف بيتنا ونستسلم للملل

dr_mero said...

ياه.. فكرتنا بالذى مضى

فعلا كانت ايام حلوة

بس متنكرش ان برضه العولمة ليها فوايدها برضه

ونصيحة منى متبصش وراءك
استمتع بحياتك دلوقتى

تحياتى

Ert3ashat said...

تحليل جميل اويي و منقي
بس احنا لازم نكسرر الملل برضه..او نحاول

احييك

sakayar said...

هههههههههههه
يخرب عقلك
فكرتني بالذي مضى
بس والله كان فيه حاجات تانية مش بس التليفزيون والكورة
وأنا مع الخيط الرفيع
كل مرحله وفيها اللي فيها
من ابيض واسود لكن مش رماديي
والمهم يا ريس اننا مش واقفين نبكي على الأطلال ... لكن كل مرحلة بتيجي بتزيد فيها اهتماماتنا بحاجات كتيييره ... مش برضه النت والدش وكده
سلالم وكل عام وانتم بخيييييير

أحمد سلامــة said...

فكرتني والله بسهرة الخميس اللي بعد اللعب والعفرتة طول الليل
بس المسرحية دي كنت دايما بسقط قبل ما اوصل نصها
حتى معظم المسرحيات دي كملتها عالهارد لما كبرت
بس كان طعمهم ماسخ
يرحم زمان وليالي زمان
او ممكن بردو
قول للزمان ارجع يا زمان

david santos said...

Very good posting, Mamado!
Have a good weekend

StRoNg MeDiCiNe said...

كل سنة وانت طيب

وكل الناس طيبين

ورنا يجعلكم من أهل الرحمة والمغفرة

فى هذا الشهر الكريم

MaMaDo said...

اهلا بالناس بتوع اسكندريه
ههههههه
ايماااااان

لو على الشوكولاته ماشى
بس انا مش قصدى اوى اننا نرجع لزمان بقى يعنى نسيب كل التطور الى احنا فيه ده و نعمل زى زمااان نقاص بقى اقول اننا نقلبها سيوف بقى و جو كفار
هههههههههههههههه
هههههههههههههههه

بس اننا بس نحسن استخدم التكونولوجيا دى كويس

صحيح الوقتى بقى فى اليوم بيظهر كام بنى ادم بيغنى لما الواحد نسى كل حاجه

و بعدين بقى مين قال انى مش بظور البلوج بتاعتك ..تقضيت واجب ها
لالا لالالا انا كده زحلان اوى
انا موجود على طول هناك بس هو الفتر ه الى فاتت دى مكنتش منتشر اوى على البلوجات ولا حتى بتاعى و كمان البوست ده كان درفت
و بعدين انا مش رديت الربع جنيه ده ولا ايه حتى كان برايز و شلن

MaMaDo said...

الخيط الرفيع

زماااان كان فيه و فيه اه والله كانت ايام حلوه اوى

و انا بوفقك بالزتونه ان كل مرحله و فيها الابيض و الاسود و للاسف مفيش رمادى ماشى يا ست لطيفه

بس احنا الى خلناها اسود و ياريت يرجع ابيض ولا ايه

و بعدين العفو
زى بعضه
ههههههههههههه
نتكلم فى الموضوع ده بعدين
وشى احمر على فكر ه
عشان تعبان ها م حاجه تانيه

MaMaDo said...

يا ريت يا بندقه بس مش ينفع
فلازم نتكيف مع الوضع الى احنا فيه
بس

MaMaDo said...

فعلا دا الى حصل ان العولمه غيرتنا 180 بس يا ريت يكونو للاحسن

و انا فعلا بعمل الى بيحصل فى الفتنره دى و عشان كده انا روفيع اووووووووووى اوووووى
يا ريت كنت طخين
دا لو الكمبيوتر بيعمل كده كنت قعدت عليه 24ساعه
انما انا بتكلم على لسان ناس كيبر بتقعد على الكمبيوتر كتير برده
و دول الى عوزهم يشيلو الموضوع ده عشان مش يستسلمو للملل

MaMaDo said...

ميرو

فعلا كانت ايام حلوه اوى اوى

و انا مش بنكر انها عملت حاجات حلوه برضه و الى بيحصل ده حلو بس احنا بنعمله بنطق غلط
انا عمرى ما ببص ورايا بس فى ناس كتير كده

MaMaDo said...

ارتعشات
اولا نورتنى اوى يا فندم
و ربنا يخليك على الكلام الحلو ده

و فعلا لازم نكسر كمان مش لازم نحاول لازم نكسر

تحياتى ليك

MaMaDo said...

سكايااااااار

انا معاك ان فى حاجات كتير كانت حلو غير الدش و تليفزيون و الكوره بس مش هغطى كل ده دول مجرد مثال يعنى
انا مش ببكى على الاطلال ليه انا بتكلم عنتر ولا ايه

انا بس بفتح لنا كانت مش واخده بالها من الحاجات دى
مش اكتر

شكرا على اتصالك يا فندم و رمضان كريم
و وحوى يا وحوى

MaMaDo said...

اه و الله لعب الخميس و حلاوته
و فكره المسرحيات كان الجو هو الى جميل اللمه بتاعت العيله كلها
و ان كما بكره الجمعه يعنى اجازه
انما الوقتى الايام كلها شبه بعضها

MaMaDo said...

david santos

thnx mr david
have a good week and too
salam

MaMaDo said...
This comment has been removed by the author.
3ashe2elro7 said...

يااااااااااااااه

انت لسه فاكر الايام دى

ياراجل الغى م الميمورى و اعمل ابديت

بس بجد كانت ايام حلوه

MaMaDo said...

StRoNg MeDiCiNe
و كريم علينا كلنا
رمضااااان كرييييييم

و وحوى يا وحوى

MaMaDo said...

عاااااش الروح
ولكم بالك تو يور هوم يا بشمهندس

يا راجل دول احلى ايام فى حياتنا نقدر نمسحهم