Thursday, July 12, 2007

عصاعيصه معصعاصه

من وسط ازمة تسريب شريط عمرو دياب

و هبوط مبيعات فضل شاكر

و نفاذ شريط انغام

و خروج الاهرامات من مسابقه عجائب الدنيا

و هيافت فيلم كركر و الاستعباط الى موجود فى قصه مرجان

كان العبد لله بيقضى صيفه من بين اسكندريا و القاهره
و اخير عودا حميدا الى بلدنا الحبيب تييييييييت


بعد كام يوم كان الواحد محتاجهم لجل انه يعمل رفريش لنفسه
عشان يقدر يواصل بعد ما كان مهنج

وعشان الموطن بيحن قررنا نحن انى ارجع رغم انهم كان ايام حلو

الواحد شاف فيهم اقاربه
و منهم خالتينتينى الى يمكن بقالى سنه مشفتهمش

و بعد ما قعدت معهم شويه و نزلو و لكونى الرجل و تسير فى عروقى شهامه
و نخوت الراجل و بثقه و
صوت المصرى الصميم استنو هوصلكو


و بعد ان تمت المهمه و انا راجع
اذ

بعلبه سالمون كبييييره و تحتها اربع عجلات

و يطلق عليها ابنا المنطقه عربات الجمعيه و يخرج منها كان صغير يشبه البنى ادمين

بيقول فيصل المنطقه الى انا رايح لها

كنت اتشك فى ايدى لما رفعتها و ركبت

و كانت فاضيااااا

و هى دقيقه و و الشعب كله ركبه

مصر كلها داست عليا فى العربيه دى


و انتها بيا الحال

قاعد على الارض و ظهرى فى ظهرى الى راكب جمب السواق



اتملت العربيه و ابص على التباع الى شبه البنى ادمين ده مش لقيه وانشغل بالى و كل تفكير



امال انا هدفع الاجره لمين

ام
يلا

و فجأه مد السواق ايده على الكاست الحاجه الوحيده الى سليمه فى علبه الكبريت الى احنا ركبنها دى

و بدأ صوت النوبا و طبل و صجات و اعوى وشك

و طلع اخير صوت الاستاذ الفنان


خدو بالكو يا بنات مدارس..خدو بالكو يا بنات جامعه

قبل الضحكه ما تقلب دمعه

امسح دمعك و اعبد ربك و ابعد عن الشيطان


يا سلام يا سلام

دى فى الاغنيه على فكره


قاعد تحرق فى سجاره و غيرك مش لاقى رغيف العيش


يا خساره يا خساره

و الحمد لله انتهى الشريط دا عشان ربنا رحيم

و لسه السواق هيقلب الريط ام الى جنبه الى هو ساند عليا

مفيش شريط تانى
...................


ليه يا بيه دا كله مواعظ و حكم مادام انت مش عاوز تسمعه يبقى انت بتشرب سجاير


قاله لا انا مش بشرب سجاير


و ام باصص للسواقه الى كان قدامه علبه السجاير

ما انت بتشرب سجاير اهو امال مش يتتنصح ليه

بص له السواق و سيطر على وجه ملامح الحكيم

لا يا بيه دا بس نصيه للناس اللى هتركب مش اكتر
يعنى عشان لما تكون رايح يركب باص زى ده

و راكبك الشيطان
الكلام ده هيروق دمك و هينزل عليك الهدو و السكينه

و يبعد عنك الشيطان

ما انا باقى الشرايط الى عندى خطب و كده
بس محدش بيسمع الخطب و الكلام ده

و الشريط ده بأثر على الناس
...........

جت فى دماغى على طول عادل امام

شريط كل مواعظ ياباشا

بتاع عصاعيصه معصعاصه

ولا الاغانى التانيه الى كلامهما كله عبر

مرورا بالحاجه شفيقه و مين و مين لحد بعرور

و معاهم الفيلسوف بتاع الدنيا خربانه

و الغريب انك تلاقى السواق مستكنيص منها اوى و متأثر بيها

و عشان ربنا بحبنى

اشاء القدر انى انجو من تقلابات الزمن وجت اللحظه الى انا هنزل فيها اخيرأ



و الحمد لله نزلت سليم


انا حى انا حى


نيهااااااااااااااااااااهاهاهاها

16 comments:

Halawa said...

يامجااااااااانين

يبني ده احلى كلام يتقال في الميكروبااظ
الشحتفة وتلاحم قوى الشعب
وعرق الشعوب
والصراع الحضاري
والتكافل الاجتماعي

على خلفية الست لمة
أي الست عندمااااااا

خزعبيلة الأغنية دي

one true thing said...

وسلام مربع ياجدع
لأحلى واحد في المنطقه
تررم ررم ررم
حمد على سلامة سياتك
وبعدين أنا مابطلتش ضحك
والله الأغنيه جامده وكلها مواعظ
كانت تنفع أيام التوعيه
بس الحمد الله اديك يابني بتتعلم
تعيش وتركب غيره
بجد كنا مفتقدينك
ومفتقدين بوستاتك الحلوه دي
اوي يامعلم لعلع من تاني
وطز في أي حاجه هتزعل سياتك

sakayar said...

هههههه
اتعظ بقى يا أخي ... انت الشيطان لسه راكبك
هههههههههههههههه
انا اعرف إنهم بيطلعوا الشيطان بالكرباج أو بالعصاية ... لكن بشريط مواعظ دي الجديدة
وبعدين فيه تناقض يا سيادة القاضي في شهادة هذا الشاهد حيث قال في باديء شهادته أنها علبة سلامون
ثم عاد في وسط الكلام وقال إنها علبة كبريت
لذا نرجو من هيئة المحكمة الموقرة رفض هذا الطعن والحكم بالمؤبد على شريط المواعظ والبحث عن الكومسري التئه في العلبة اللي مش عارفين هيه علبة إيه
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هيييييييييييييييييييييه ... انت بتقول إيييييييييييييه
سلالم ياريس

Eman Eltaher said...

ابتداء بارتفاع أسعار البطيخ و انخفاض أسعار المشمش و البرقوق
نحب ننوه حضرتك انه علبة السردين دلوقتى غليت و احمد ربنا اننا بنركبها بدل ما ناكلها
انا مابحبش السردين ... مفيش باص بطعم التونة
ههههههه
يخرب عقلك يا مامادو

بجد أنا بفطس م الضحك لما أقرا بوستاتك
انت يا ابنى معجون من ايه ؟؟؟؟؟
ارحم بقى و ادينا شوية من خفة الدم دى
ادينى بجنيه و خلى الباقى عشانك
ههههههههههههههه
المينيباصات دى حاجة تشل
ربنا يعفينا منها
و يخليلنا الميكروباصات

أنا برضه صيفت بس ف مطروح
بغيظك بقى المية هناك حاجة تانية و لا الجو !!! جميييييييييل
اتغاظ بقى

اسكندرية ايه و بتاع ايه ؟؟؟؟
الاسكندرية طبعا محافظة جميلة أنا بهزر لحسن يدخل حد اسكندرانى هنا و لا حاجة
عشان بس ما انضربش
ههههههههههه

تحياتى ليك

the only thing better than love is freedom said...

hi crazy boy ana awel marah akra2 ay post lek bas sada2ny 7elw awy we wake3y

simply me said...

سورى بس مش عارفه اقرا البوست
اييييييييييييه اللون الغريب اللى عامله خلفيه ده!!!!وايه الاوان العجيبه اللى بتكتب بيها دى
حرام عليك عينى وجعتنى
:);)

simply me said...

الحمد لله عرفت اقراه
حمد لله على السلامه يا سيدى
اما بقى علبه السردين دى لالالا ده عادى
وبعدين انت مش واخد بالك
دى معموله كده عشان تقرب الود بين الشعب
ركز بقه
اهو انت بعد ما خرجت منها بالسلامه ....اديك فاكر كل حرف وكل همسه
شفت ازاى

بس ما قولتش ..دفعت الاجره ولا لا
هههههههههههه

MaMaDo said...

حلاوه
و اى تلاحم و اى عرق
كل من خيرات البلاد
و من ناحيه الصراع فده الى بلاقيه
انما التكافل ده معرفش بيكون موجود ولا لا
و الست لما
ايوه لما
الله يرحم الجميع
مش بيقول كده

MaMaDo said...

ون ترو
و تحيه كبيره للترو الى اول مره تشرفنى فى البلوج
و ايييييييييييييييييييه
و الله جت فى دماغى
الاغانى دى تنفع توعيه و ايه
ده هتعمل شغل زى الحلاوه
يلا اهو صحيح الواحد بيتعلم
و نعيش كلنا و نركب غيره
و شكرا شكرا
شعبى الحبيب على التحيه دى
:)))))

MaMaDo said...

ايماااان
البطيخ رخص عشان كله بقى اقراع
و بعدين انا كمان مش بحب السردين
بس همل ايه مكنش فيه وجبات تانيه تتركب فى الوقت ده

على رايك و الله المينى باصات دى تشل مع انى باستمتع جدا لما اركبها
و بعدين يعنى ايه مرسى مطروح بتخاف يعنى

هههههه
انا كنت فى النخيل بس بقربها للاسكندريه
انما السنه دى كان الجو حلو هناك اوى و الميه برده حلوه
و احسن من مطروح
ها
:)))

MaMaDo said...

همبكاوى

شكرا على كلامك الجميل ده
و انشاء الله مش هتكون اخر مره ولا ايه

MaMaDo said...

بندقه
الله يسلمك
هو فعلا بيقرب الود دا ود الناس كله كان عليا
لما كنت هموت
و طبعا فاكر كل حاجه بالكلمه هو ده بيحصل كل يوم
هو انا لو كنت مدفعتش الاجره كان زمانى حى الوقتى
ههه
:)

MaMaDo said...

انا نسيت
انا غيرت البلوج اهو عشان تعرقو تقرأو
و اهو تغير

و غيرت الالوان يا بندقه
اى خدمه
;)

MaMaDo said...

يا لهوى
سكايار

طب اتعظت و الخشوع هيطلع من دماغى

و بعدين
اولى صوره و بعد ما العربيه اتحركت خدت صوره تانيه
الا و هى علبه الكبريت
لذا اطلب من عدالت المحكمه ان ترأف بالحمك على موكلى و او ايكش يولع هو كان جوز امى

و هيييييييييه...انت بتقول ايه

Anonymous said...

هايفة هيافة فيلم كركر وتافه تفاهة مرجان
لحظة صدق مجلة الكواكب

MaMaDo said...

ايه ده
يح




اهى ابتدت تندع اهى