Saturday, July 28, 2007

لو كان ابويا بيقلق بليل


فى يوم كده و انا راجع اتسحب الفجر ،قعدت فكرت ياااااه لو كان ابويا بيقلق بليل
يا نهار كله مطبات..
دا كان علقنى على بوابه البيت و تعالى بص الكيلوه بنص
كان زمان عرف انى كانت بره لحد وش الصبح
ولا كان عرف انى اخدت الكمبيوتر المطبخ و يومها حرقت البراد و السى بى يو كان هيفرقع لكن ربنا ستر
او كان عرف انى يوم امتحانى رحت لعب كوره الفجر بدل ما اروح اذاكر
و يا سلام لو كان شم خبر ان انا الى وقعت ريشه المروحه و انا بالعب كوره فى الاوضه
و انى بدل ما بسهر اذاكر مقضيها على النت او قاعد اتفرج على التلفزيون
او كان مسكنى و انا بفرقع الدناميت و احدفه على سطح الجيران
دا كان ولع فيا
و فى يوم كده و انا بفرقع الدناميت و لسه رايح احدفه على سطح الجيران

لقيت الواد كيشو ابن الجيران واقف و فى ايده سجاير ندهت عليه

ايه دا ياااض انت بتشرب سجاير و كمان و كمان زى النوع بتاع ابوك
لا يا عم دى سجاير ابوايا اصلا
و لو شافك يا برنز
شافنى.لا.يا عم دا نايم. ..
هممممم
رشقت فى دماغى الفكره الى فوق الى الاقديمه الى كنت بفكر فيها
طب و لو البرنز الكبير قايم يشرب و كان رايح فين و قفشك هتعمل ايه يا بوب
يا نهار كله زحلقه
د ا كان ولع فيا ولا لو كان عرف انى كنت بثقف الوقتى ،او سمع صوتى و انا بكلم سوسو بهججه على النت فى المايك
ولا فاكر يوم ما كان معايا خبور حشيش و قعت اقولك تعالى جرب و انت تعملى فيها عم الشريف
قعت و قفلت الاوضه عليا و ضربته
تخيل بقي لو كان قام يومها وشافني كان زمان
امي دلوقتي ارملة ده ممكن يروح فيها اصله فاكرني معرفش الحشيش من حتته البوفتيك .
او يوم ما جبت لولوه البيت و اخدها الاوضه على انها واحد صحبى و هو نايم فى العسل
وشوف كل المرات الى باجى العب معاكو فيها كوره هو ميعرفش عنها حاجه..
كله فى الخباسه
دا يابنى لو كان عرف او شفنى...دى كان فيها اعدام
اخد الكلام على مشمى و اول مره اقتنع بان بقول الشاعر الدنيا دى زى البطيخه مليانه بزر
جيران واطيه صحيح
........
قعدت افكر فى الكلام ده كتير اوى يااا دا انا محترم بقى

بس محترم ايه بالى انا بعمله دى ما كلنا من فى الهو سو سوء انا ولا كيشو و لا غيرنا
ما كله بيخدع ابوه الى اداله الثقه و اعتبره مسؤل
حولت احترم نفسى بعد كده و ابطل الى انا بعمله و كله يبقى فى النور يعنى لو قولت له انا رايح العب كوره
هيقتلنى ولا هيكلنى اكيد لا
اقنعت نفسى بالفكره و ابتدأت حياه جديده
نزلت جهزت حركات العشا و كانت الساعه لسه تلاته و لسه رايح اقعد على الكمبيوتر و بقول بسم الله
لقيت الباب اتفتح فجأه و بقيت ابويا و علامات الغضب على وشه
..و راح قفشنى من التى شرت
انت لسه قاعد على الكمبيوتر
قوم !!!!!!!!!!!!!
و لعلمك مفيش كمبيوتر لحد الساعه اتنين بعد كده
...انت فاهم!
حاضر بابا طيب
و لانى بحترم ابويا و بسمع كلامه مفيش كمبيوتر بعد الساعه اتنين
لانى بكون عند كيشو جارى على الكمبيوتر بتاعه
صدق اللي قال ديل ال ...عمره ما ينعدل


طبعا كل الحوار كان فانتازيا

بس الى مكتوب بيحصل مع ناس كتيير اوى مش شرط انه يكون واحد بس الى بيعمل كده

فدى بتختلف من طبقه لطبقه و تربيه لتربيه

و كمان طريقه الحوار الى تعمدت انى اكتب بيها

عشان اوضح طريقه ناس فى الكلام و الحورات الى بتحصل مع شباب مع بعضها

و

بـــــــــــــس

:)
يلا بيس

16 comments:

Abeer said...

ياااااااا اول كومنت
طيب كويس :)

انت تحمد ربنا ان باباك بيبقى نايم ومبيصحاش ولا كان زماننا محرومين من البوستات الحلوة ديه

طبعا انا مش هعرف اقول رايي اوي لاني بنت وكمان معنديش اخوات ولاد فمعرفش انتو بتعملوا ايه

بس هو مبدا الخنقة
ان الاب ميخنقش على ابنه اوي يديله مساحة حرية
مع المحاسبة بالمعقول
يحاول يصاحبه
لاننا في زمن اللي مش هعمله ادامك هعمله من وراك
واللي عايز يعمل حاجة بيعملها

وبردو الابن يخليه زوق وميزهقش والده

لكي تتحقق المعادلة اللي مش صعبة

ودمتم

عروس البحر said...

معلش يعني بتصرفات اللي انت بتعملها دي يبقي لازم ابوك يقلق عليك

3ashe2elro7 said...

طيب تعمل ايه لو باباك فعلا بيقلق باليل ؟
و انت عنك السهر كيف و مزاج

انا عن نفسى بقول حاضر و طيب
و بتبع سياسه النفس الطويل
لحد ما بقيت اسمع اغنية
انا فاض بيا و مليت

بس ده كله طبعا بالأدب و بالكومينيكشن سكلز

queen of girls said...

هو ده مامادو اللى أنا أعرفه هو ده الكلام اللى أنا أفهمه مش زيى البوست الل فات
أنا من رأيى أنك لازم تبقى أسد وتروح لباباك وتقوله وبكل صراحه بابا أنا نا زل ألعب كوره هيعمل فيك ايه ؟
ده عمو على ده راجل سكره مش هيعمل حاجه بس برده لازم أحنا منجبش لنفسنا المشاكل مش نروح نلعب كوره الفجر يوم ليله الامتحان هو اه حلاوه بيعملها بيقعد يلعب معايا اتوبيس كومبيليت وأنا برده يعنى يوم ليله الامتحان كنت بتفرج على فيلم رعب أجنبى انما ايه بقه تمام
بس الصبيان دول ياستار عليهم سوس بيعملوا كل حاجه برحتهم وادام الاهالى زى الملايكه
بس بجد البوست جامد اوى وعلى رايى عاشق افرض بقه عمو على الراجل الكبوره السكره بقه يابرنس قفشك هتعمل ايه ؟
تحياتى

Halawa said...

حلو يامعلم كده
ابقر رن عليا طيب

أخوك اقسم معايا أي حاجة
الحشيشي لولوه احنا في الخدمة
بدل ماتزور ولا يحصلك حاجة
لااااتحسسسسد
انت عارفني واصل وسكتي سالكة

بجد كده الموضوع متكثف
ووصل الفكرة من غير مط

دوووووس ياملك وشغل الزمبلك

MaMaDo said...

عبير

مبروك عليكى اول كومنت
:)
فعلا انت عندك حق
هما دول طرفين المعادله
لو الاب مكنش بيخنق ابنه
مكنش هيخلى الاب يعمل اى حاجه من وراه
بس مش توصل لدرجه الخروج عن القاعد
و الواد يحترم نفسه و بكده
الطريق امان على رأى واحد صاحبى

MaMaDo said...

عروسه البحر
انا مش بعمل حاجه
دا انا غلبان
انا بس عشان الفكره تكون سهله انا كتبت الكلام فى شكل حدوته

نورتينى

MaMaDo said...

عاشق باشا
يا منورنا يا مهنينا

لو كان ابويا بيقلق فعلا و ده الى بيحصل عندى فعلا

بحترم نفسى و بكون مؤدب

بس بجد انا مش محتاج انه بنام عشان اعمل حاجه من وراه
لانى مش بعمل حاجه غلط
ولا ايه
:p

MaMaDo said...

كوبن هانم

طبعا طول عمرى اسد و بروح اقوله
انا رايح العب كوره
والى يخاف يطلع بره
الى يخاف يطلع بره

حلو تحياتى دى

تحياتى

MaMaDo said...

حلاو
وتـــها ام حسن


ابوس ايدك بلاس لا تحسد دى
و لما تيجى حته جديده
مش هنساك
هههههه

انا فعلا خففت فيها شويه
انا كان قصدى انى اوصل كل الاوسط ممكن بيعمله ايه
المحترم و الصايع و كده

بس يلا كويس انها عجبتك

يلا بي
و اوع الزمبالك

sakayar said...

هههههههههههه
هههههههههههه
ههههههههههه
هوه أنا اتأخرت أوي للدرجة دي؟؟؟
بس بجد دمك خفيف يا مضغووووب
بس الحمد لله أبويا يأس مني ومن إني أنام بدري
وعلى رأي عاشق بالكومينيكيشن سكيلز ... كل ما يكلمني أبدأ أفتح في مواضيع لحد ما أصدعه ... فبطل يتناقش معايا وبقيت على حريتي
هههههه
سلالم

simply me said...

السلام عليكم

فعلا فى حاجات من دى كتير

وللاسف انا بزعل ان فى شباب بيعمل كده رغم ان اهله واثقين فيه

محمود على said...


تخيل بقي يا معلم
لو واحد ابن حلال
بعت لوالدك الدومين بتاعك
ودخل اقر الكلام ده
ده انت هتتعلق تعليقه

MaMaDo said...

سكايار

ما انا عرف الزتونه متاخر

اقعد ارغى و جادل لحد ما رمىنى مش الشارع و نفض لى

و يبقى لى الاسلكز بتاعت الاتصال

بس هجبها
;)

MaMaDo said...

بندقه ازيك

فينك

فعلا دى حاجه تضايق بس
ساعت الاب بيكون سبب فى كده يعنى كابت الواد
انا بتكلم على الى بيعمل حاجات ساليمه مش الى بيحشش
يعنى الرقيه بس مش لدرجه الخنقه
ولا ايه

:)

MaMaDo said...

محمود على

نورت البلوج يا عم الحج
هههه

مين يقدر يعمل كده و انا كنت وريته
ههه

شكلك هتقوله
اوى لاحسن ادبسك معايا

اول مره تيجى و مش هتكون اخر مره تحياتى