Thursday, July 19, 2007

مسالة مبدا

شبح مستقبل.... همست سكون ..كره حب... صرخة صمت..

قسوة حنان ..توهة امل

سيطره عليه تلك المشاعر


وظل يرقد بمفرده فى الغرفه و يبدأ يصوره له عقله شبح الحاضر

بملاك و يغير هيئه المستقبل الى

وحش

و خط نهايته


يبدأ الظلام يغطى عينه و يتوقف قلبه من ضخ الثقه فى ارجاء

جسمه



و يتوقف من تنفس امل ليغطى



جسده عرق يأس حاضره

و يلتفت اليه الجميع على صوت صفاره الانزار


ليعلن


موت حياه


يقف الزمان !




لحظة سكون

يجد انه اخطا فى تركيب جهاز التنفس

يعود التنفس بالامل مره ثانيه

يرجع القلب فى ضخ الثقه

يبدأ نور الصباح فى المجى

ونسمت همسات الفجر عرقه




فيصحح ما اخط في تصويره العقل



و يتغير قوله من



تكيف مع حاضرك على فرحت الماضى



الى



اذا تقززت انفك من عرق الحاضر فانعشها بنظافت المستقبل






23 comments:

دكتور مستكنيص said...

اه هو طويل كده وقمحاوي شوية
ايوة اللي في اولي تجارة
صح بيلعب باسكت
يعني انا كده صح؟
خلاص توشكر ياجميل
امال فيه ايه؟ مش ده الواد مامادوا امال ايه العقل اللي هد عليه ده صرخة والم وكلام مجعلص الله يرحم اه لو كنت بنت لكن ماعلينا اما اعلقله الاول وبعدين اشوف دماغه مالها اتغيرت ليه(ده كلام في دماغي يعني ماتقراهوش)
مامادوا حبيب قلبي فينك ياباشا
عودا حميدا
معقول انا اول كومنت
حلو البوست يامامادو ولو انه لون غير لونك بس بجد حلو ياحبي
دوس بس متبعدش عن لونك
تحياتي ياعسل
اشوفك علي خير

Halawa said...

أراهنك بيشرب
بريل
بس بتاع الصابون
هههههههههههههههههه

حلوة ياد جدااااان
وعاجبني التغيير والنقلة
حبة كده وحبة كده

اذا تقززت انفك من عرق الحاضر فانعشها بنظافة المستقبل

دي أحلى حتة عالية قوي

simply me said...

السلام عليكم.......عندى موضوع مهم لازم تشاركونى فيه ضرورى

mariam said...

يااه ايه التفاؤل ده
كلام حلو جدا
خليتنى اتفائل رغم انى كنت مكتئبه
اكيد فى امل

تحياتى

queen of girls said...

ايه الكلااااااااام الكبير ده مش هو ده مامادو اللى الناس عارفه وأنا اللى كنت فاكره أنى لما اعوز أدخل على بلوجيه فى كلام أفهمه أدخل على بلوجيتك خلااااااااص كل شى راااااح وانقضى ماعدتش تفرق سيناء من سوريا كله واحد
بس بجد والله العظيم الموضوع حلو اوى وجديد على لونك وعاجبنى فكره أنك مخلط شويه كده وشويه كده وتجمع فى الآخر
وحلوه الحته الآخيره فى البوست وأكيد فى أمل زى ما مريم بتقول وادينا مستانين

سلااااام

MaMaDo said...

مستكنيص يا مستكنيص

ايو و بيمشى فى الشارع و بينام بليل عرفه عرفه
التعلب
صح مش دى فزوره

و النوسبا لبوست ف تغير يا عم الحج
كله ساخر ساخر مفيش شتيمه

نورت البلوج المتوضع يا مسيو مستكنيص
بيس

MaMaDo said...

صابون ايه يا حلاوه
هى البلوج نقصه زحلقه
مش كفايا الحج الى متعلق فوق و مش عارف انزله

كويس ان الموضوع اتفهم انا كنت خايف انه ميوصلش بس كويس

توشكر الكلام النضيف ده

كووووول

MaMaDo said...

مريم
ليه اكتأب لما بكره احلى
كلمه قالها على الحجار
سيب الى يكره يكره و انت احلم ببكره مع انه لسه مجاش

بجد يمكن الاغنيه دى(مسأله مبدأ)هى الى رجعت الامل تانى ليا و هى الى خلتنى اكتب البوست ده


اسمعيها بس
:)))
و نورتى البلوج و ابقى تعالى تانى

يلا بيس

MaMaDo said...

بندقه
من عنايا الجوز

................
كوين

البلوج نورت بجد

و لسه فى فرق بين سينا و سوريا
بس شويه سينا و شويه سوريا
عشان الناس مش تزهق
و اجمع فى الاخر
احتمال اكسب عجله او كرت شحن
و بالنوسبا للموضوع كويس انه و صل و الحمد لله انه عجبك

و طبعا فى امل
لسه فى امل يا عم الحج

one true thing said...

أنا بقه بجد سمعتهم امبارح كلهم بيكلموا ع البوست ده وبيقولوا انك كاتب كلام كبير وان ده اخر قاعدتك مع حلاوه قم ايهقولت ده فشر
بس بجد عاجبني اوي و يتوقف من تنفس امل ليغطى

جسده عرق يأس حاضره
بجد حلوه اوي وبجد لون مش جديد عشان كان فيه قبل كده الصمت بس الغريب انك لسه داخل تانيه وشايف المستقبل شبح
امال يعني اللي تخرجوا يعملوا ايه
بجد الاحساس فيها عالي
ومش لاقي كلام اقوله

الخيط الرفيع said...

كان بدري عليك
عليك بدري

يا ابني انت لسه شفت حاجة

ولسه يا دنيا ولسه
ولسهما خلصتش القصه

بس ايه الكلام الكبير دا والله جامد
بالامل الطريق لبكرة يهون
ومستقبلك علي ما تخطتله

MaMaDo said...

وت ترو
يا ولكم يا ولكم
يا وان هندرت ولكم

انا مش شايف المستقبل شبح انا كنت شايف النهارده الى شبح و شايف الامل بكره
ممكن يكون فى امل بكره
اكيد فى


:))

MaMaDo said...

خيط الغز يا خطنا

ديما الزتونه بتكون فى الكومنت ده
ههههههه

انشاء الله بكره احلى
:))))

3ashe2elro7 said...

قلتها من زمان
انت اضافه يا بنى
اخيرا لقيت حد شايف بكرة حلو و كويس و ابن ناس
لووووووووووووووى لوووووووووووووى
اقول ايه و اعيد ايه
خلصت فيك كل الكلام
يا مجرم

يجد انه اخطا فى تركيب جهاز التنفس

بالجملة دى انت جبت الخلاصة

سلامووووز و مانجه و عنب كمان

كائن نورانى said...

ايه ده يا ولاد؟


ههههههههههه احمدعلى باشا

الولد الرقيق بتاع الدوريتوس الجامد اوى


ايه الكلام الجميل دا
والله بوست فوق رائع

جميلون جميلون جميلون

مقدرش اقول ايه اللى عجبنى لان كله عجبنى

اوى جدن خالث

تسلم ايدك يا واد

انت واد نــــــــــــا فوخون جامدون جدن

بس رد عليا ايه الى عاوز ماما تعملو؟

ماما دو

ماما دو

زنان

سلاموتو

MaMaDo said...

عاشق الروح
انفخ فيا كمان خلينى افرقع
ربنا يخليك يا باشا

فعلا الجمله دى بجد انا شايف انها حلوه
لان فى ناس كتير مركبه جهاز التنفس غلط عشان كده مفيش امل بيوصل
و بكده هيموتو
او تفضل الدنيا تسود تسود فى عينهم لحد ما يعفنو و يموتو برده

;)

MaMaDo said...

كائنون بينورنا

يا ولكم يا وان هندرت ويلكم

ايون انا ده بتاع الدوريتوس
;)

الحمد لله ان عجبك الكلام
و شوكرن شوكرن جدا جدا
علبى
الكو
كو
كومن
هتشى
الحمد لله

و خلى اجابت السؤال بعدين
:)))))))))))

hoda omran said...

ايه قلبت الجو ليه يامادو
حلوة والصورة تحفة بالذات الجملة الاخيرة بجد فلسفة فعلا توجع القلب

تحياتى ليك

reri said...

لأ مستغرباك
مش إنت اللي كاتب البوست ده يا مامادو
مش فيه روحك
فيه عقل كده
وأنا مش واخده منك علي العقل والإتزان ده كله
إوعي تكون عيان
ههههههههههه

كفايه تهريج بقي
البوست جامد أوي وعايز دماغ عاليه أوي فيه تفاؤل جميل

بس برده ما عرفتكش
:)))))

سلاماااااااااااااات

MaMaDo said...

همسات

ازيك يا هدى
ولكم باك

انا مش قلبت انا بس غيرت شويه كده و شويه كده

عشان محدش يزهق


كويس ان الموضوع عجبك و هى فعلا اعلى جمله فيهم الجمله الاخيره



بجد نورتى

MaMaDo said...

ريرى

كيفك الاول

لا انا فى كامل قوايا العقليه يا حضر الظابط و بعترف الراجل ده الى قتله و الدم الى على قميصى يشهد
ههههههههه

فعلا انا يمكن كنت هكتأب
بس فى يوم فتحت الشباك و شفت النور بيطلع و كنت شايف بكره حلو

:) ;)
سلاماااات
ههه

Anonymous said...

لولولولولولوولولولولولولولوولولولولولوولولولولولوولولولولولولولولوولولولوولولولولولولولولولولولولوولولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ياه ايه ده
الكلام ده جاله فجاة كده يعنى
هو لما بيصحى من النوم بيقول صباح الخير ولا لا
ارجو الرد على السؤال لان الاجابة هتفسر شخصيته كويس

MaMaDo said...

سكاياااااااااااااار


باشا ايه اخبارك
وحشنى و الله

لما تصحى من النوم كلمنى
;)
هههه
الرد السريع

لما بيصحى من النوم بيقول

انا داخل انام
بس